Ishwara

Meditatie voor jou

Wat doet mediteren voor jou?

Met meditatie train jij je aandacht. In een eeuwige cyclus van afdwalen en opnieuw focussen, leer je jouw aandacht telkens weer richten waarop jij dat wilt. Je neemt afstand van onnodige (pieker-)gedachtes, negatieve gevoelens en nerveuze hersenactiviteit. Zo word je jouw eigen leider. En vind jij rust en ontspanning.

Hoe werkt meditatie?

Focus kiezen. Je richt je aandacht op één object: je ademhaling, het herhalen van woorden, een mantra. Of je concentreert je op je zintuigelijke waarnemingen: wat je ruikt, voelt, hoort of proeft. Zo ontsnap je aan je gedachtenspinsels en ben je in het NU.

Opmerkzaam terugkeren. Dwalen je gedachten af? Word je afgeleid door je omgeving? Merk dat op, en breng je aandacht terug naar je meditatieobject – telkens opnieuw. Meditatie heeft niet tot doel om je gedachten te onderdrukken. Wél om je er bewust van te maken.

Afstand nemen. Met meditatie kies je ervoor gedachten, emoties en sensaties aan je voorbij te laten gaan, en telkens naar jouw focuspunt terug te komen. Je hoort nog altijd geluiden, je voelt je nog hetzelfde, en blijft gedachten hebben. Het grote verschil is dat deze afleidingen je niet meer storen. Je kijkt mild naar je gedachten- en gevoelenstroom -zonder te oordelen, of erin te duiken. En accepteert het moment zoals het is

.

lotus-flowers-wallpaper-hd-25

“Spiritualiteit is met beide benen op de grond in de dagelijkse praktijk handelen volgens je eigenheid.” – William Gijsen

Like ons op facebook:
  •  
  •